onsdag 10 juni 2015

Ett rikare liv börjar nu


I Maj gick jag och min sambo på en gratis föreläsning med Charlie Söderberg om ämnet balansekonomi och frågorna:
"Vill du också ha mer tid? Mer pengar? Mer energi?"
Svaret på dessa frågor är självklart ja. Men det har inte varit självklart hela mitt liv. Mitt mål har alltid att vara nöjd, glad och lycklig. Inga tankar på att bli rik. Lagom har jag alltid tänkt mig. För inte kan väl jag bli rik?
För att bli rik måste man vara otroligt driven, hitta en sak man älskar att göra, starta eget företag och köra på det 200%! Eller så måste man vara jätte intresserad av ekonomi och bli rik på det.
Eller?

Jag har inte en sak som jag är superdriven inför. Jag är inte ens särskilt driven människa, ganska lat, men det är ok. Jag hatar ekonomi och tycker det är bland det tråkigaste som finns. Därför kan jag inte bli rik.

Eller?

Efter Charlies föreläsning och hans glada medarbetare ändrades mitt tankesätt faktiskt. Föreläsning var i grund och botten reklam för deras utbildningar inom balansekonomi och kick-offen som alla kostar pengar. Trots detta var det en väldigt bra och inspirerande föreläsning. Salen var fullsatt med över tusen människor, alla intresserade att veta om Charlie Söderberg denna kväll kan förändra deras liv så att de blir rika och lyckliga.
Det som ändrades hos mig var tanken på att jag inte kan bli rik. Att jag inte ens vill bli rik särskilt mycket. Jag har inpräntat den känslan i mig för jag har alltid trott att det inte är någon idé, att en lat och ointresserad tjej som jag ska kunna bli rik. Är det ens värt det?
Nu känner jag att varför skulle inte jag kunna bli rik? Varför ska jag nöja mig?


Jag kan och ska bli rik.



(Nästa inlägg om; vad är rikedom?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar med tankar, frågor, åsikter eller tips på någon bra blogg jag borde läsa!