söndag 14 juni 2015

Vad är rikedom?

Vad är rikedom för dig?

Charlie Söderberg pratade om att att vara rik behöver inte betyda samma sak för alla människor. Det finns tre grundpelare när det kommer till rikedom; tid, energi och pengar. Många säger att pengar är inte det viktigaste, det är delvis sant, men om man inte har pengar får man ofta mindre tid att umgås med familj och vänner. Om man har mindre pengar får man ofta mindre energi för man kanske måste jobba 40 timmar i veckan eller mer, snåla när man handlar, stress för att hinna med allt, för lite sömn osv.
Pengar gör det enklare. Pengar gör dig inte lycklig, men du kan göra dig själv lycklig om du har mer pengar än så att det räcker.

Vad är rikedom?

Vissa vill vara helt ekonomiskt oberoende och chilla på en strand i ett varmt land. Andra vill leva delvis på passiva inkomster och fortsätta jobba med det de älskar. En del känner sig rika om de har ett stort hus och många dyra bilar. Vissa vill kunna köpa ett hus utan lån. En del vill vara så rik att de kan jobba deltid och ändå få in en bra månadsinkomst.

Vad är rikedom för mig?
(pengar)
För mig är rikedom att inte behöva oroa mig för pengar. Att kunna köpa (nästan) vad jag vill utan att känna att det är för dyrt. Kunna äta trerätters middag utan att må dåligt över att det var dyrt. Att kunna slappna av och fokusera på att vara lycklig. Kunna ha ett fint och rent hem. Jag vill kunna tänka på ekonomin utan att känna stressen av att det finns för lite pengar. Ha tid att sova tillräckligt och äta bra ekologisk mat som ger energi.
(energi)
Slippa oroa mig för det ekonomiska, det finns tillräckligt att oroa sig över som det är. Ha tid att få ihop dygnen med jobb, träning, fritid och sömn. 
(tid)
Ha tid för hobbyintressen och umgås med vänner. I framtiden ha tid att vara med barn och familjen så mycket jag vill. Jag gillar att jobba så jag har satt som mål att jag vill jobba 6 timmar per dag med ett jobb jag älskar. Utan jobb blir jag rastlös, jag vill känna att jag gör nytta. 

Dom tre pelarna går ihop i varandra väldigt mycket, de är beroende av varandra och målet är att nå de mål jag vill ha utan bekostnad på någon av dessa tre.


Vad är rikedom för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar med tankar, frågor, åsikter eller tips på någon bra blogg jag borde läsa!