måndag 22 juni 2015

Passiva inkomster - Fonder, aktier, foton och bloggar

När vi var på seminariet med Balansekonomi pratades det mycket om passiv inkomst. Det verkar vara nyckeln till ett rikare liv. Man kan bli superrik på att jobba jättehårt men då förlorar man tid med vänner och sig själv. Kanske på bekostnad av hälsan och förlorade vänskaper. Passiva inkomster ger en mer tid. Detta är något vi kommer satsa på.

Vi bestämde oss för att skriva ner alla sorters passiva inkomster vi kunde komma på.

  • Aktier och fonder
  • Äga hyreshus
  • Hyra ut sitt landställe eller delar av sitt hus
  • Bloggar
  • Sälja böcker, musik, instruktionsvideos m.m.
  • YouTube (bara lite passivt egentligen)
  • Sälja fotografier, stock-foton
  • Pyramidspel (fast nästan inte)
  • Komma på en uppfinning, sälja den och få royalties varje gång en produkt säljs
  • Har någon fler tips?
Eftersom vi inte har så mycket inkomst att spara i fonder och aktier såhär i början, tänkte vi även kika på andra sorters passiva inkomster. Sparandet blir ju väldigt passivt och även om en del tid kommer gå åt till att hålla koll på fonder, lära sig om aktier och hålla koll på börs-index så kommer det bli tid över. Så, varför inte använda en del av den här tiden till att undersöka andra möjliga passiva inkomster. Det kommer kännas bra att ha testat det som vi vill testa istället för att känna att det är omöjligt och ge upp innnan vi ens försökt. Även om det är bara genererar lite pengar, eller inget alls, då har vi i alla fall försökt. 

Det jag ska se om jag kan tjäna några pengar på är att sälja foton (jag tar ganska fina bilder, kan göra ett inlägg om det senare) och denna bloggen. 
Jag har inte försökt sälja några foton än. Bloggar har jag förut skapat flera, de flesta för att dela med mig av min vardag för vänner, och en eller två som jag tänkte skulle vara mer seriösa och kanske kunde generera pengar. Men jag trodde aldrig egentligen på det och försökte inte så mycket, därför gick det heller inte så bra. Denna blogg är till för mig, jag kommer ihåg saker genom att skriva ned dem, därmed blir min blogg som en förlängd del av mitt minne där jag enkelt kan leta fram saker. Bloggen är också till för att se om jag kan tjäna några pengar på den. 
Jag kommer alltså inte bara skriva om allt jag lär mig om fonder och aktier, utan även om vad jag lär mig om hur man tjänar pengar på digitala foton och bloggar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar med tankar, frågor, åsikter eller tips på någon bra blogg jag borde läsa!