lördag 20 juni 2015

Ett rikare liv nu eller sen

Under seminariet med Balansekonomi skämtade Charlie om att många i salen vill börja satsa och spara för att leva ett rikare liv, men inte just nu, kanske i höst efter sommaren.
"Det är så mycket just nu"
"Det passar inte riktigt just nu, men nästa år då jäklar!"
Det känns lite för oss just nu. Inte denna månad specifikt, utan inkomstmässigt känns det inte optimalt att börja satsa stort nu.
Min sambo studerar och tar studielån, jag har två extrajobb och tjänar lite mer än studielån i månaden. Genomsnitt 12.000kr/mån. Till hösten ska jag börja plugga igen. Tillsammans får vi ca 22.000kr/mån.
När jag tänker på det på ett sätt att vi båda har låg inkomst känns det som att vi inte kan spara något i fonder för att det ska "vara värt det". När jag tänker på det på ett annat sätt så känns det som vi skulle kunna spara en del.
Vår hyra är på 7000kr i månaden. Telefon/Radiotjänst/Försäkring ca 1000kr. SL-kort i månaden ca 1300kr. Mat 4000kr i månaden. Övrigt (hushållsartiklar m.m.) ca 700kr. Totalt 14.000kr/mån i fasta utgifter. Då får vi kvar ca 8.000kr/mån.
I nuläget sparar jag till en standard Nordea fond 700kr/mån. När man räknar på det ser jag att vi kan spara mycket mer och ändå känna att vi har kvar pengar till andra utgifter som vi vill ha eller behöver. 
Vi har räknat ihop att utgifter á la Lyxällan style Januari - Maj och dragit genomsnitt. Totalt sett har vi gått några hundra kronor back varje månad pga större utgifter till hemmet och betala tillbaka CSN lån. Det har gått för att vi hade sparat pengar sedan hösten och sommaren innan. Inga små lån tagna. 

Vi ska göra en ny budget som ska hjälpa oss, eller hindra oss, från att göra små onödiga köp och tänka en gång extra inför större köp. 

2 kommentarer:

  1. Man anpassar sig efter hur mycket pengar man har kvar. Det finns folk med hälften så mycket som er som sparar 1000 kronor i månaden och det finns de med dubbelt så mycket som inte klarar av att lägga undan reserver alls. Räkna på det är en bra början.

    En standardfond i Nordea är inte det sämsta man kan göra, men det är inte heller det bästa. Nordea kommer ta ca 1-2% av pengarna varje år för att betala sina ägare (lite lite till mig. :-) ) och anställda och det finns mycket forskning som tyder på att det är ren tur om de klarar av att några år vara bättre än index. Så billig indexfond någonstans. Konto på Avanza eller Nordnet gör det enkelt att köpa fonder med 0-0,2%.

    Sedan skulle jag rekommendera en reservbuffer för att hantera paniksaker. Något som man kan komma åt på 1-2 dagar och som inte påverkas av börssvängningar. Man ska inte sälja sitt långsiktiga sparande för att kunna laga cykeln eller köpa en ny mobiltelefon efter att den gamla blivit överkörd.

    Men du ber om förslag på bloggar. Jag har sett några med liknande förutsättningar. Kolla på http://spardiet.blogspot.com/ http://rikedom.blogg.se/ http://frokenspara.blogg.se/ och http://pengarmoneypengar.blogg.se/ . Vill du läsa en väldigt extrem (väldigt extrem!) sparare så är det http://miljonar.blogspot.com/ men själv drar jag linjen vid att gräva efter pantburkar. :-)

    Jag ska fortsätta följa resan!

    SvaraRadera
  2. Absolut, jag tror att vi kommer kunna spara mycket mer än vi gör nu. Jag har tänkt en del på Avanza, men pengarna får vara kvar i Nordea tills vi läst på lite mer om olika fonder.
    En reserv buffert har jag redan planerat att vi ska ha. Vi har typ det nu, eller det är ett andra konto dit jag för över pengar varje månad för jag vill inte gå runt med hela lönen tillgänglig på kortet. Så, inte riktigt en buffert men det kommer den fungera som när vi börjat fond spara mer. Men främst ska jag försöka att inte köra över mobilen ;P

    Tack för tipsen, jag ska kolla in bloggarna!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar med tankar, frågor, åsikter eller tips på någon bra blogg jag borde läsa!