lördag 20 juni 2015

Många små mål, fokus på sparande

Jag fick en kommentar från Daniel i inlägget om våra mål. Det är en positiv sak med bloggar och internet, att man kan få hjälp av andra. I nuläget kan jag inte hjälpa någon för jag kan ingenting om fonder och aktier, det finns det andra bra bloggar som kan hjälpa till med kunskap. Jag hoppas att i framtiden ha mer kunskap för att hjälpa andra och kanske finns det några som är nybörjare som jag som följer med på vår resa. Det skulle vara kul! 


"5 år är kort tid, och 20000 kronor i månaden (gånger två) är en oerhörd mängd pengar. 240000 kronor om året, på 5% avkastning, skulle betyda ett kapital på 5 miljoner. Att få ihop 5 miljoner (på 5 år) är inte lätt. Om man antar att börsen inte växer så betyder det att ni behöver lägga undan 80000 kronor i månaden var (ungefär - ignorerade utdelningar och liknande).
Om jag får komma med ett förslag så är det att sätta fler men mindre mål. Mål av formen "investera/spara 1000 kr i månaden" vilket är något ni kan kontrollera själva. Avkastningen på investeringarna kommer i mycket, på så kort tid som fem år, att bero på för mycket slump för att ha som mål. Det kan bara bli deprimerande om det visar sig att man inte har den tur som man hoppas på."


Nu ska vi sätta oss ner och göra nya mål. Fler, mindre och mer realistiska (jag inser att det kan vara bra att räkna på saker nu innan man sätter mål...). Jag gillar idén att ha spar-mål istället för passiva-inkomster-mål. Det känns lättare att uppnå och är ett bra sätt att börja på. När man inte har något sparande direkt innan är det ett stort steg bara att börja spara flera tusen kronor i månaden. Avkastning eller ränta från fonder är en positiv "bi-effekt" på sparandet i början. Sedan när vi kommit in i det lite mer, kan vi börja placera och tänka efter mer vad vi vill satsa våra pengar på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar med tankar, frågor, åsikter eller tips på någon bra blogg jag borde läsa!